CSR Leaders in Romania

Diana KLUSCH – Ursus Breweries

0

1-Diana Klusch  Director Corporate Affairs Ursus BreweriesUrsus Breweries, parte a grupului SABMiller PLC, unul dintre cei mai mari producatori de bere din Romania, isi axeaza activitatile de business pe 10 prioritati de dezvoltare durabila. Reducerea consumului de apa, promovarea unui comportament responsabil de alcool, refolosirea si reciclarea ambalajelor, zero deseuri in activitatile companiei, reducerea amprentei de carbon si energie sunt cateva dintre ele. In Romania, prioritatea strategica a companiei este legata de prevenirea consumului iresponsabil de alcool. Pentru a afla mai multe despre directiile companiei in domeniul Responsabilitatii Sociale am stat de vorba cu Diana Klusch, Director Corporate Affairs Ursus Breweries.

– Care sunt directiile strategiei de Responsabilitate Sociala a companiei pe care o reprezentati?
– Nu vorbim atat de CSR, cat vorbim despre dezvoltare durabila. Aceasta este practica noastra de business. Iar prioritatea strategica in zona de Dezvoltare Durabila este reprezentata de promovarea unui comportament responsabil in privinta consumului de alcool. Prin campaniile de informare dedicate, mesajele de consum responsabil de pe ambalaje si din reclame ne-am luat angajamentul fata de consumatorii nostri de a-i incuraja sa ia decizii informate privind consumul de alcool. Convingerea noastra este ca berea, consumata cu moderatie, poate aduce momente placute in viata celor mai multi oameni. In egala masura, credem ca berea nu trebuie consumata de minori, ca alcoolul si volanul nu sunt compatibile si excesele trebuie evitate in orice circumstante. Mesajele noastre de responsabilitate de pe ambalajele produselor si din reclame sunt o modalitate de a le reaminti consumatorilor acest lucru.
La nivel global avem 10 prioritati, structurate sub deviza “10 prioritati, un singur viitor”. Acestea vizeaza descurajarea consumului iresponsabil de alcool, folosirea unei cantitati mai mici de apa in productia de bere, reducerea consumului de energie si emisiilor de carbon, dar si recuperarea si reciclarea ambalajelor. De asemenea, alte prioritati pentru noi sunt reprezentate de incurajarea dezvoltarii antreprenoriatului si sprijinirea comunitatilor locale.
In Romania prioritatea strategica este legata de preventia consumului iresponsabil de alcool, de implicarea in comunitate si partea de “enterprise development” cum o numim noi, ce reprezinta impactul pe care-l avem atat in propriul business, cat si in lantul de creare de valoare pe care-l avem ca producatori de bere, impreuna cu partenerii nostri de afaceri.

– Care sunt proiectele de Responsabilitate Sociala Corporativa sustinute in aceasta perioada?
– “Afla-ti echilibrul” este programul lansat in Romania pentru a incuraja consumatorii sa ia decizii informate despre consumul de alcool, pe care  il derulam in fiecare an. Inca de la lansarea lui, in 2010, a fost gandit pe doua componente: una online – site-ul www.desprealcool.ro – unde avem in permanenta articole cu informatii practice si relevante – si o serie de evenimente si campanii offline in care purtam discutii fata in fata cu cei interesati sa afle mai multe despre consumul de alcool.

Astfel, de-a lungul timpului, in cadrul campaniei au avut loc discutii cu parintii din comunitatile rurale despre consumul de alcool in randul minorilor si au fost organizate seminarii de pregatire cu barmani din Romania pentru a combate problema consumului excesiv de alcool in baruri.

In ceea ce priveste zona de online, platforma a inceput ca o initiativa globala. Noi i-am dat site-ului www.desprealcool.ro o tenta locala si autentica, pentru ca cei care intra pe site sa gaseasca in permanenta informatii noi. Acestea sunt avizate si verificate din punct de vedere medical si pentru asta am pastrat neschimbate informatiile de pe site-ul global, care au fost discutate si verificate cu reputati experti internationali in domeniile acoperite. Pentru ca vizitatorii care vor sa afle mai multe despre efectele consumului iresponsabil de alcool sa gaseasca informatii relevante la nivel local si prezentate intr-un mod interesant, am apelat la sprijinul lui Cabral.  Acesta poarta regulat „conversatii” pe marginea consumului de alcool, avand o sectiune de blog pe site. Ne-am dorit sa implicam o persoana credibila care sa poata vorbi despre acest subiect destul de sensibil, iar Cabral este  omul potrivit la locul potrivit. Treptat  am imbogatit paleta celor care scriu pe site, diversificand domeniile abordate. Astfel, am avut  o serie de invitati permanenti pe platforma online, precum Vlad Petreanu care te atrage cu harul lui de povestitor, Viorel Copolovici –  care le propune  gurmanzilor retete de mancare echilibrate si gustoase in acelasi timp, nutritionistul sportiv Serban Damian, Cristina Bazavan sau psihologul Daniela Gheorghe. Anul acesta ii avem alaturi de noi in continuare pe Cabral, Vlad Petreanu, Daniela Gheorghe, carora li s-au adaugat Simona Tache, jurnalistul Mihai Ghiduc si barmanul Marjan Kukuneshoski. Este important sa le dai oamenilor motive zilnice sa vina pe platforma si sa te citeasca. Astfel, incercam sa oferim informatii practice, interesante, care sa atraga cititorii si sa surprinda mesajele in care credem atunci cand vorbim despre consumul responsabil de alcool.

In perioada urmatoare, ca parte din campanie, vom aborda subiectul consumului de alcool in timpul sarcinii, o zona despre care s-a vorbit foarte putin pana acum. Pe ambalajul sticlelor de bere Redd’s, o bere adresata publicului feminin, avem deja un mesaj de responsabilitate care le atentioneaza pe viitoarele mamici ca se supun la un risc, atat ele, cat si bebelusul daca vor consuma alcool in timpul sarcinii.

Vrem sa pastram berea un produs apreciat de toata lumea, atat timp cat este consumat in mod  responsabil.

 – Reusiti sa implicati proprii angajati in derularea de proiecte de CSR?
– Implicarea angajatilor pe sectiunea prevenirii consumului excesiv de alcool este mai mult pe zona de training, astfel incat ei sa inteleaga care este rolul lor si care sunt principiile noastre. Practic avem doua programe in care angajatii afla care sunt principiile de baza legate de alcool, care sunt politicile noastre privind consumul de alcool si la ce trebuie sa fie atenti, tinand cont ca lucreaza in aceasta industrie. Si in egala masura ii incurajam sa vorbeasca cu cei din jur, sa le prezinte principiile unui consum responsabil.

Pentru angajatii care lucreaza in zona de comercial, marketing si agentii partenere derulam un training de o zi – Alchool Inteligence  Quontient- care prezinta toate politicile noastre legate de alcool si cum sa le aplice in momentul in care se gandesc la campaniile de comunicare si in care dezvolta materialele de comunicare.

Dincolo de programul de responsabililtate pe alcool, am avut in toate locatiile in care activam, peste 200 de angajati care s-au implicat in campania de voluntariat „Let’s do it Romania!” in fiecare an de la lansare. Majoritatea asteapta cu nerabdare acest eveniment si isi doresc sa fie implicati in actiunile noastre de voluntariat. In zonele in care avem fabricile, chiar angajatii au fost cei care au identificat zonele unde sa  mearga pentru a  face voluntariat.

– Care sunt criteriile dupa care analizati implicarea intr-un anumit proiect de Responsabilitate Sociala?
– Daca sunt oportunitati pe partea de informare a tinerilor nu ezitam sa facem parteneriate pe programul “Despre Alcool”. Fiind un program axat pe online putem spune ca ne adresam in special tinerilor, iar studiile realizate ne-au aratat  ca  segmentul de varsta 18-35 de ani (majoritatea barbati), este cel  mai dinamic si mai activ pe zona de online.  Pentru alte programe ce nu implica direct consumul responsabil, ci merg in zona de sustenabilitate si sustinere a comunitatilor, suntem activi mai ales in zonele in care avem fabricile.

– Ati intampinat problemele in actiunile pentru sustinerea comunitatilor?
– Daca ne referim la parteneriatele pe care le avem cu autoritatile locale pot spune ca modul de lucru depinde un pic de zona la care ne referim. De regula, cand vine vorba de parteneriate, majoritatea primariilor sunt receptive. De exemplu, in Cluj au o intelegere foarte clara a ceea ce inseamna sa ai aproape un partener, care sa te ajute sa organizezi evenimente precum Zilele Clujului sau petrecerea de Revelion, tocmai pentru a cheltui cat mai putin din banii municipalitatii pentru  astfel de actiuni. Este un model de parteneriat pe care incercam sa-l incheiem si cu alte primarii locale din zonele in care avem unitatile de productie.

– Cum vedeti evolutia domeniului Responsabilitatii Sociale Corporative in Romania in urmatorii ani?
– Cred ca domeniul Responsabilitatii Sociale inca isi cauta un pic calea. A trecut de la o zona care a fost „la moda si pe val” in anumite momente, undeva prin 2007 – 2008, la o ajustare pana la disparitie a activitatilor in momentul inceperii crizei economice. Multe din bugetele de CSR au fost taiate in anii 2009 – 2011. Dezvoltarea Durabila trebuie sa fie parte integrata din business si din ce se intampla in comunitate. Asta si incercam noi sa facem acum – sa dialogam mai mult cu stakholderii si sa intelegem care sunt nevoile lor. Cred ca domeniul Responsabilitatii Sociale va reveni iarasi, daca nu mai in forta, cel putin pe un cadru mai structurat, in special cand raportarea  actiunilor de dezvoltare durabila  va deveni obligatorie.

So, what do you think ?