CSR Leaders in Romania

Gilles ROUDY – METRO Cash & Carry Romania

0

1-Gilles-Roudy-Metro-682x1024METRO Cash & Carry isi directioneaza actiunile de Responsabilitate Sociala catre sprijinirea comunitatilor sa devina sustenabile pe termen lung. Asumarea unui angajament pentru binele societatii este o componenta cheie pentru asigurarea succesului de durata al companiei pe piata din Romania. In acest sens, METRO Cash & Carry a derulat recent o competitie ce a vizat recunoasterea importantei actiunilor de responsabilitate sociala in randul intreprinderilor mici si mijlocii. Despre acesta competitie, dar si despre alte programe de CSR derulate de companie am stat de vorba cu Gilles Roudy – Director General METRO Cash & Carry Romania.

 – De curand ati premiat castigatorii Metro – Starurile Comunitatii. Care au fost obiectivele si provocarile acestei competitii?

– „METRO – Starurile Comunitatii” este prima initiativa din Romania care recunoaste importanta responsabilitatii sociale in randul intreprinderilor mici si mijlocii. Competitia se adreseaza antreprenorilor care contribuie semnificativ la viata si dezvoltarea comunitatii din care fac parte, prin actiuni sociale, umanitare, de mediu sau educationale.

Prin aceasta initiativa, METRO isi propune sa sublinieze importanta micilor afaceri in dezvoltarea comunitatilor locale, sa incurajeze si sa rasplateasca initiativele de responsabilitate sociala la nivelul intreprinderilor mici si mijlocii.

Initiativa a pornit in 2014, cu ocazia aniversarii a 50 de ani de METRO Cash & Carry la nivel international. In 2015, competitia a fost implementata in 17 tari, unde echipele METRO s-au implicat in identificarea si recunoasterea antreprenorilor care au inscris, in total, peste 1.500 de proiecte de sustinere a comunitatilor locale.

– O alta directie a strategiei de Responsabilitate Sociala a companiei pe care o reprezentati vizeaza sustinerea agricultorilor romani sa practice o agricultura sustenabila. Ce presupune mai exact acest program?

– Programul „De-ale noastre” este unul dintre programele prioritare ale METRO Cash & Carry Romania si a fost lansat in 2012 cu scopul de a veni in intampinarea producatorilor locali pentru a-i ajuta sa isi rezolve principalele probleme (posibilitati reduse de promovare si distributie a produselor) si de a contribui la dezvoltarea economiei locale. In acest moment, in programul „De-ale noastre” sunt implicati peste 100 de producatori locali.

Programul „De-ale noastre” este primul in Romania din punctul de vedere al sustinerii producatorilor locali, deoarece ofera sprijin in toate etapele cheie ale productiei (consultanta, solutii de colectare, ambalare), precum si monitorizare, distributie si o piata de desfacere a produtctiei, in magazinele retelei METRO Romania.

Compania asigura producatorilor din program consultanta specializata din partea inginerului agronom, consultant METRO Cash & Carry Romania. Rolul acestuia este de a-i asista pe micii producatori in fiecare etapa a procesului de productie, oferindu-le sfaturi privind: selectia soiurilor, in functie de tipul de sol, perioada optima de recoltare, tehnici si mijloace de productie sau metode de eficientizare a costurilor de productie si resurselor. Controlul productiei, din momentul semanatului si pana in momentul cand legumele ajung la raft, asigura trasabilitatea produselor sau originea lor controlata.

Astfel, producatorii obtin fructe si legume care respecta standardele de calitate impuse la nivel international si isi pot eficientiza productia si resursele investite. Prin consultanta constanta pe care METRO o ofera in fiecare etapa a procesului de productie, compania ii aduce pe producatori mai aproape de standardele unui comert profesionist si sustenabil.

Programul face parte din platforma de sustinere a producatorilor locali a METRO Cash & Carry Romania, prin care compania incurajeaza dezvoltarea unor sectoare cheie ale economiei si stabileste noi standarde la nivelul pietei si a producatorilor.

– Cum a evoluat programul in cei patru ani de la punerea lui in practica si care au fost problemele cu care v-ati confruntat in derularea acestuia?

– Programul a vizat, intr-o prima faza, agricultorii din bazinul legumicol Poiana Mare, acestia devenind furnizorii companiei pentru patru tipuri de produse: rosii, ardei gras/ capia/ gogosar, castraveti si vinete. Dupa 4 ani de la lansare, „De-ale noastre” si-a marit oferta de produse, ajungand in 2015 la un sortiment de 45 de fructe si legume achizitionate de la peste 100 de producatori locali, din 33 de comunitati.

Inca de la initierea programului, producatorii locali au fost foarte receptivi sa devina parteneri METRO. Astfel, acestia au rezolvat una dintre problemele principale referitoare la desfacerea produselor si au devenit mai productivi.

– Care sunt criteriile dupa care analizati implicarea intr-un anumit proiect de Responsabilitate Sociala?

– Principalul aspect pe care il avem in vedere atunci cand ne implicam intr-un proiect de Responsabilitate Sociala este impactul pe care acesta il poate avea in comunitate. Credem in programele de responsabilitate sociala si ne dorim ca acestea sa aiba un impact pozitiv asupra beneficiarilor vizati.

Asumarea unui angajament pentru binele societatii este o componenta cheie pentru asigurarea succesului de durata al companiei pe piata din Romania. Dincolo de rezultate relevante, ne intereseaza ca actiunile noastre sa nu rezolve doar o nevoie punctuala, ci sa ajute comunitatea sa devina sustenabila pe termen lung.

Inititivele „De-ale noastre” si „METRO – Starurile Comunitatii” sunt exemple relevante de proiecte de Responsabilitate Sociala cu impact pe termen lung in comunitati.

– Cum vedeti evolutia domeniului Responsabilitatii Sociale Corporative in Romania in urmatorii ani?

– Responsabilitatea Sociala Corporativa urmeaza un trend ascendent in Romania si se aliniaza tot mai mult la practicile tarilor cu traditie in domeniu. Proiectele inscrise anul acesta in competitia METRO Starurile Comunitatii ne-au demonstrat ca, in prezent, domeniul Responsabilitatii Sociale Corporative nu mai este rezervat exclusiv marilor corporatii, ci exista un interes destul de mare de implicare in problemele comunitatii si din partea companiilor medii si mici. Castigatorii „METRO – Starurile Comunitatii” (S.C. Softmagazin S.R.L si S.C. IML Motoare SRL din Galati, precum si Centrul Medical Brotac din Bucuresti ) sunt doar 3 exemple de companii responsabile si modele de bune practici in comunitate, deoarece intr-un context economic dificil au reusit sa implementeze proiecte prin care sa lupte impotriva unor probleme stringente din societate.

So, what do you think ?