MIRCEA ILIE: INTERVIU 100 de Oameni care fac BINE

MIRCEA ILIE: INTERVIU 100 de Oameni care fac BINE

Mircea este Sustainability Leader la IKEA România din anul 2012, cu responsabilități în domeniul eficienței energetice și a resurselor, gestionarea și prevenirea deșeurilor, educație, implicarea angajaților, produse și servicii sustenabile, parteneriat și proiecte comunitare, dezvoltarea parteneriatelor cu antreprenorii sociali și includerea acestora ca furnizori în lanțul valoric.

Între 2005 și 2012 a lucrat în lumea ONG, implementând proiecte de sustenabilitate: împăduriri, eficiență energetică și energie regenerabilă, reciclare, antreprenoriat social, educație și conștientizare, reducerea impactului de mediu și amprentei ecologice. A participat la Platforma pentru București, o rețea de ONGuri care promovează dezvoltarea urbană durabilă. Mircea deține un masterat în Ecologie sistemică (Universitatea București) și unul în Inginerie.


– Cum se definește un bun proiect/o bună practică de CSR?

– Dacă vorbim de Responsabilitate, atunci este vorba de implicare permanentă și pe termen lung în comunitatea în care operează compania.

A ridica ștacheta în materie de bunăstare și condiții asigurate pentru angajații proprii, dar și pentru ai furnizorilor, este responsabilitate socială. Stabilirea și respectarea unor standarde de mediu mai stricte decât cerințele legale, pentru operațiunile proprii și pentru lanțul de furnizori, este tot responsabilitate socială. A face un proiect care rezolvă o problemă punctuală, pe termen scurt, care nu schimbă nimic sistemic, eventual având mai multă comunicare decât conținut propriu-zis, aceasta sigur nu e dovadă de responsabilitate.

– Care a fost primul proiect/campanie de CSR în care v-ați implicat?

– Trebuie spus că primele proiecte în care m-am implicat m-au găsit în „barca” inițiatorului și implementatorului de proiecte, nu a finanțatorului. Chiar dacă nu primul, dar sigur unul dintre cele mai dragi, este Adoptă un Copac, un proiect prin care se înființează și îngrijesc noi păduri și perdele forestiere în sudul țării, pe terenuri degradate și în zone expuse intemperiilor, în locuri unde nu au existat păduri cel puțin în ultimii 150-200 de ani. Proiectul implică multe părți interesate, de la comunitățile locale ale căror terenuri sunt împădurite (și care își asumă contribuții active în acest proces), până la susținătorii și voluntarii individuali sau instituționali.

De fiecare dată când merg să văd cum au crescut primele păduri plantate acum 10-12 ani, mi se umple inima de bucurie.

– Care este programul pe care l-ați coordonat și a avut cel mai mare succes?

– În anul 2015 am început un proces de identificare a antreprenorilor sociali locali, de dezvoltare de parteneriate cu ei, de mentorat și creștere a lor, finalizat cu includerea acestora ca furnizori în lanțul valoric. Unul dintre antreprenorii sociali locali selectați în proiect, Mesteshukar ButiQ, a „promovat” și a ajuns furnizor IKEA la nivel global.

– Cum vedeți relația dintre compania pe care o reprezentați și comunitatea din jur?

Viziunea IKEA este aceea de a crea o viață de zi cu zi mai bună pentru cât mai mulți oameni. Bineînțeles, urmărim acest lucru nu doar din punct de vedere al afacerii, al produselor pe care le oferim clienților, ci și prin modul în care lucrăm cu furnizorii noștri sau cum alegem să ne implicăm în comunitatea din care facem parte.

O companie se dezvoltă armonios doar atunci când reușește să creeze o diferență în bine în mediul și în comunitățile în care își desfășoară activitatea. Nu existăm, cumva, în afara comunității, ci facem parte integrantă din ea, deci nu putem separa bunăstarea firmei de bunăstarea societății.

Gândim pe termen lung și în termeni de câștig pentru toate părțile, așa că relația noastră cu membrii comunității este complexă; dincolo de proiecte punctuale, este un parteneriat care implică consultare continuă, ca și deschidere pentru învățare permanentă de ambele părți.

– Cum decurge o zi din viața dumneavoastră profesională?

– Viața mea profesională este extrem de dinamică, pendulând între strategic și operațional. Mă asigur că în magazine și punctele în care ne întâlnim clienții totul funcționează așa cum trebuie din punct de vedere al sustenabilității (comercial, operațiuni, comunicare), îmi implic colegii în activități de sustenabilitate, creez sau livrez traininguri, mă ocup de parteneriatele și proiectele comunitare, lucrez la strategiile și planurile de acțiune pentru următorii ani, dar fac și lucruri banale ca aprobat facturi, verificat bugetul.

– Dacă ați avea super-puteri, ce ați schimba în domeniul responsabilității sociale?

– Aș face astfel încât fiecare să își dea seama unde să plaseze cel mai bine buturuga mică a contribuției proprii încât să răstoarne carul mare al problemelor sociale și de mediu.


Interviul a fost publicat in Revista de Colectie “100 de Oameni care fac Bine” (Martie 2020), editata de echipa CSRMedia.ro
Intreaga Revista poate fi citita AICI

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *